Kläder och mode

Trender i samhället

I de flesta samhällen har det funnits trender som kommit och gått om vartannat. Dock har detta fenomen blivit allt tydligare på senare år eftersom de byts ut allt fortare samtidigt som de sprids som en löpeld då de sociala medierna ser till det. Trender kan uppkomma precis varsomhelst och spridas hursomhelst, men tack vare de sociala medierna så uppmärksammas de fortare. Eftersom kända personer också är alerta på sociala medier så får deras beteenden och säregenheter betydligt mer uppmärksamhet och det räcker med att en känd människa hittar ett nytt klädmärke så är detta nästa dag ett känt varumärke som fått turen att få helt gratis marknadsföring.

Hur ändras klädernas mode med tiden?

Förr i tiden var det främst frigörelse och lusten att vara individuell som skapade klädstilen. Man ville framhäva att man var antingen kvinna eller man. Idag ligger det samma aspekter och principer bakom men viljan att uttrycka sina åsikter ännu mer, och dels har man också ett mycket stort behov att hänga med i vänskapskretsen och att upprätthålla den status som samhället förväntar sig. Vanliga människor har alltid hängt med och kopierat stilar som mer belevade människor har skapat och så är det än idag. När en berömd person visar upp ett nytt klädmärke, en ny stil eller en ny frisyr så är det inte långt kvar innan andra hakar på trenden som sprids till modeskapare som modifierar den eller förstärker den.

Det finns också ett flertal grupper och modiga individer som faktiskt struntar helt i trender och skapar sig sin egen stil. Ofta uppmärksammas detta genom att trendskapare är ute i världen och söker upp dessa gömda stilar, som inte sällan kommer från grupper på gatan eller vanliga människor som vill förmedla ett budskap genom sin klädsel, men som aldrig tänkt på att göra detta till en trend.

>Dagens trender

Just nu kan man se mycket som för tankarna tillbaka till 80-talet. Axelvaddar, mammajeans och breda byxor med hög midja till en dubbelknäppt kavaj skymtar i vart och vartannat skyltfönster och på nätets e-handelssidor. Starka färger är inne både under vinterhalvåret och sommarhalvåret – något som är en kontrast till det svarta skandinaviska modet. Dock är det androgyna något som har letat sig in i modet för att förmodligen stanna en tid, men som i alla trender skapas det också mottrender som istället värnar om det romantiska och kvinnliga.

Miljötänk och hållbarhet är något som förknippas med dagens samhälle och även i kläder är det viktigt med bättre kvalité, ekologi och inte sällan uppmanas vi att köpa mer och mer second-hand. Allt fler företag blir bättre på att tillverka tekniska plagg, miljömedvetna kläder och tyger som är av naturmaterial men ändå inte lika dyra som siden, ull eller kashmir.

bard